Etnisten ruokakauppojen suosio kasvaa
Yhä useampi kuluttaja poimii ja löytää erilaisia etnisiä makuja ostoskärryynsä ihan tavanomaisistakin ruokakaupoista, mutta moni on löytänyt myös etniset ruokakaupat, joita on jo useimmissa suurissa kaupungeissa myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Verkkokauppojen myötä etniset ruokakaupat ovat kaikkien suomalaisten ulottuvilla.
Ruoka tarjoaa monille mahdollisuuden tutustua jopa kaukomaihin edullisesti tai muistella lempikohteen makuja arjen keskellä. Etnisten ruokien suosio näkyy paitsi ruokakauppojen yhä laajenevissa valikoimissa etenkin erilaisten maustekastikkeiden, -tahnojen ja mausteiden tuoteryhmissä, mutta myös esimerkiksi valmisruoka-aterioiden makumaailmojen laajentumisena. Lidlin viikoittaiset maa- ja aluekohtaiset teemapäivät ovat osaltaan myös vastanneet etnisten ruokien kaipuuseen, etenkin korona-aikana, kun matkustaminen ja välillä ravintoloissa käyminenkin olivat pannassa.
Uusimman Suomi Syö -tutkimuksen mukaan jo kolmannes suomalaisista asioi etnisen ruoan myymälöissä edes joskus, pääkaupunkiseudulla asuvista jo lähes puolet. Verkkokauppa-asiointi etnisissä ruoan verkkokaupoissa ei vielä yllä kivijalkamyymälöiden tasolle, mutta epäilemättä suosio tulee kasvamaan. Aasian, Lähi-idän ja Japanin makumaailmoihin keskittyvät etniset ruokakaupat ovat suosituimpia. Meksikolaisista ruuista etenkin tortillat ja tacot ovat jo pitkään kuuluneet suomalaisten perusarkiruokiin, ja nykyisin moni haluaa laajentaa tuntemustaan meksikolaisen keittiön tarjonnasta. Eniten kiinnostusta etnisistä ruokakaupoista kohdistuukin Suomi Syön mukaan meksikolaiseen elintarviketarjontaan.
Etnisissä ruokakaupoissa asiointi kiinnostaa etenkin nuoria, kaupunkilaisia ja sinkkutalouksia. Hintojen merkitys ruokaostoksilla on noussut merkittävästi viimeisen vuoden aikana, mutta etnisistä ruokakaupoista ei kuitenkaan ensisijaisesti haeta edullisia hintoja, vaan erikoisuuksia, joita ei löydä tavallisesta ruokakaupasta. Edulliset hinnat nousevat toki myös etnisissä ruokakaupoissa eniten kiinnostavien asioiden top5:een, mutta tasavahvasti edullisten hintojen lisäksi kuluttajia kiinnostaa myös inspiraatioiden ja ideoiden saaminen ruoanlaittoon ja autenttisemman ruoan valmistaminen. Näin mahdollistetaan makumatka maailmalle. Etenkin nuorten (16–34-vuotiaiden) ja pääkaupunkiseudulla asuvien kotitalouksissa aiotaan jatkossa lisätä etnisten ruokien valmistusta.
Suomi Syö 2023 -tutkimus on valmistunut syksyllä ja kaikki raportit ovat nyt saatavilla. Tämä Taloustutkimuksen vuosittain toteuttama laaja tietopaketti kertoo, mitkä trendit ovat nousussa, mitkä tuotteet ja tuoteryhmät kiinnostavat ja minkä takia, sekä kuinka kuluttajien asenteet ja tottumukset muuttuvat. Suomi Syö -tutkimus on myös erinomainen keino alan toimijoille pitää omat tiedot ajan tasalla.
Tutkimustulokset antavat kattavaa tietoa esimerkiksi strategisen suunnittelun ja tuotekehityksen tueksi elintarviketeollisuudelle, vähittäiskaupalle ja ravintoloille. Tutkimus koostuu useista kyselyistä ja vastaajamäärä on yhteensä yli 6000. Vastaajina ovat 16–79-vuotiaat suomalaiset.
Neljä tutkimusta yhdessä paketissa
Suomi Syö sisältää neljä tutkimusta: Trendit ja vastuullisuus -raportissa seuraamme ruokailuun ja ruoanlaittoon liittyviä trendejä sekä suhtautumista ympäristöasioihin, kotimaisuuteen, lähiruokaan ja luomuruokaan. Ruokaostokset-raportissa tutkimme muun muassa ostotottumuksia, eri kauppaketjujen eroja ja niissä asioimista sekä elintarvikkeiden verkkokauppaa. Tuoteryhmäraportissa selvitämme yli 50 tuoteryhmän käyttöä, käytön perusteita ja tulevaisuuden näkymiä. Tutkimme laajasti muun muassa valmisruokien käyttöä, food to go -ruoan ostamista, kasvisruoan ja kasviproteiinituotteiden käyttöä. Kotitaloudet-raportissa tarkastelemme kotitalouksien ruokailutottumuksia ja hintojen nousun vaikutuksia kotitalouden ruokaostoihin.
Kysy lisä- ja hintatietoja tutkimuksesta asiantuntijoiltamme tai yhteydenottolomakkeella (Ota yhteyttä):
Merja Lintunen
merja.lintunen@taloustutkimus.fi
Riitta Ristiluoma
riitta.ristiluoma@taloustutkimus.fi