Uutiset 04.10.2017
Jaa:

ESOMAR 70

Markkinatutkimusalan kansainvälinen kattojärjestö ESOMAR täyttää tänä vuonna 70 vuotta. Vuotuinen seminaari olikin puitteiltaan poikkeuksellisen iso. Osanottajia oli ennätysmäärä, noin 1300. Konferenssi järjestettiin Amsterdamissa upeissa puitteissa. Sisällössä ei kuitenkaan katseltu taaksepäin, vaan teema oli Visionary.

Taloustutkimuksesta kansainvälisiä tuulia olivat haistelemassa tutkimusjohtaja Outi Salonen Tampereelta ja toimitusjohtaja Jari Pajunen. Osanotto Suomesta oli yllättävän vähäinen ottaen huomioon matkan helppouden.

Tuttuun tapaan pääosa esityksistä oli hienoja. Toiset esitykset olivat tiukemmin alan ytimessä kuin toiset. Jo aikaisempina vuosina big data ja analytiikka ovat olleet puheenaiheina. Sävy on ollut kuitenkin varsin varauksellinen. Tänä vuonna oli päästy selvästi eteenpäin. Data-analytiikka ja automaatio nähdään nyt hyväksi kumppaniksi, joka auttaa markkinatutkijoita omassa tehtävässään. Aikaisemmin hallitsevana on ollut pelko siitä, että ne vievät tutkijoiden työt. Jotkut tehtävät varmasti vähenevät, mutta tilalle syntyy uusia. Joka tapauksessa muutos on nopeampaa kuin kukaan osaa ennakoida.

Toinen teema oli vastaajan nostaminen keskiöön. Vaikka tietoa haetaan paljon muutenkin kuin kysymällä, ovat vastaajat edelleen keskeinen tuotannontekijämme. Alustuksissa esiteltiin, miten erilaisia vastaajia pitäisi kohdella, jotta heidän mielenkiintonsa vastaamiseen säilyy.

Yksi konkreettinen ennustuskin esitettiin: Nykyisin yritysten tutkimusbudjeteista noin 5 % kohdistuu tutkimusyhteisöihin. Kymmenen vuoden päästä vastaavan osuuden ennustetaan olevan 70 %.
 

Jari Pajunen
toimitusjohtaja