Elintarvikepäivä 2025: Kuluttajaymmärrys ja proteiinibuumi keskiössä – sukupolvien ja kulttuurien vaikutus korostuu
Miten suomalainen ruoka-ala saadaan kasvuun? Tätä kysymystä pohdittiin Finlandiatalolla laajasti Elintarvikepäivä 2025 -tapahtumassa, jossa Taloustutkimus oli jälleen mukana sekä kuuntelemassa että keskustelemassa.
Sukupolvianalyysi ja kulttuuritaustat ohjaavat kulutuksen tulevaisuutta
Elintarvikepäivän avausohjelma herätti ajatuksia muun muassa siitä, miten nuoriso ja ikääntyvä väestö syövät nyt – ja miten heidän valintansa kehittyvät tulevaisuudessa. Taloustutkimuksessa tätä kehitystä seurataan tarkasti muun muassa sukupolvianalyysien avulla, jotka auttavat ymmärtämään kulutustottumusten pitkäaikaisia trendejä.
Poliittiset liikkeet vaikuttavat ruokakoriin – myös Suomessa
Tapahtumassa keskusteltiin myös USA:n "Make America Healthy Again" (MAHA) -liikkeestä, joka voi vaikuttaa tiettyjen terveellisten tai epäterveellisten tuotteiden suosioon. Suomessa vastaavaa keskustelua on käyty esimerkiksi vahvempien alkoholijuomien tuomisesta ruokakauppoihin, jota Taloustutkimus on seurannut Suomi Syö -tutkimuksessaan jo vuosia.
Proteiinibuumi jatkuu – Pekilosta perunaan
Proteiinipohjaiset tuotteet olivat selvä trendi Elintarvikepäivillä. Taustalla on paitsi väestön ikääntyminen, myös laihdutuslääkkeiden kuten Ozempicin käytön yleistyminen, mikä osaltaan lisää kysyntää proteiinirikkaille tuotteille.
Proteiiniin liittyvät innovaatiotkin ovat erittäin ajankohtaisia. Tuore suomalainen proteiini-innovaatio, Eniferin Pekilo-proteiini, valmistetaan elintarviketeollisuuden sivuvirroista ja sitä voidaan käyttää mm. jogurteissa ja lihankorvikkeissa. Pekilon tuotantolaitos valmistuu Kirkkonummelle vuonna 2026.
Myös Finnamylin perunaproteiini oli esillä - Finnamyl on aloittanut perunaproteiinin valmistuksen jo vuonna 2015 ja siitä on tullut merkittävä osa Finnamylin liiketoimintaa. Suomalainen elintarviketeollisuus on todella hyvin mukana proteiinikehityksen kärjessä.
Kasvu alkaa ymmärryksestä – osaajista ja kuluttajista
Tapahtuman avauspuheenvuoron yhteydessä toteutettu äänestys nosti esiin, että heti osaajien jälkeen toiseksi tärkeimmäksi kasvun mahdollistajaksi nousi kuluttajaymmärrys – ja siihen Taloustutkimus tarjoaa asiakkailleen vahvaa tukea.
Yhä tärkeämmäksi nousee myös eri kulttuuritaustoista tulevien kuluttajien huomiointi. Tämä näkyy erityisesti kaupunkialueilla, joissa väestön monimuotoisuus vaikuttaa jo nyt tuotevalikoimaan ja markkinointiin.
Kohtaamiset, keskustelut ja konseptit
Päivän aikana oli ilo tavata nykyisiä ja tulevia asiakkaita, sekä kuulla hyviä käytännön esimerkkejä kasvun mahdollistamisesta. Tärkeä muistutus oli se, että kasvua ei voi syntyä ilman, että perusta – data, ymmärrys ja strategia – on kunnossa.
Uutena rinnakkaisohjelmana esitelty Työnantajakuva-teema toi esiin kiinnostavia näkökulmia. Myös Taloustutkimuksella on tarjota vahva konsepti työnantajakuvan tutkimiseen ja kehittämiseen.
Elintarvikepäivä 2025 tarjosi eväitä paitsi tutkimukseen ja liiketoiminnan kehittämiseen, myös yhteiseen ymmärrykseen siitä, mihin suuntaan kuluttaja on menossa.
Haluatko kuulla lisää kuluttajatutkimuksistamme, Suomi Syö -tuloksista tai uusista konsepteista? Ota meihin yhteyttä!