Case-esimerkki laajasta asiakastyytyväisyystutkimuksesta ja sen raportoinnista

Case-esimerkki laajasta asiakastyytyväisyystutkimuksesta ja sen raportoinnista

11.12.2018

Kun tavoitteena on selvittää yli 700 toimipisteen asiakastyytyväisyys valtakunnallisesti sisältäen kymmeniä tuhansia haastatteluja ja kaikki yhdessä kuukaudessa, voisi joku huoahtaa ja vaipua epätoivoon.

 

Mutta se on täysin mahdollista – hyvä esimerkki sellaisesta tutkimuksesta on toteuttamamme valtakunnallinen yleisten kirjastojen asiakastyytyväisyys. Vastaajia oli valtakunnallisesti lähes 30 000 ja mukana oli suurin osa Manner-Suomen kunnista. Kysely toteutettiin kirjastojen asiakkaille netti- ja paperilomakekyselynä kirjastoissa ja niiden verkkopalveluissa.

Isoissa tutkimuksissa toteutuksen lisäksi haasteena on usein myös tulosten raportointi. Kun arvioitavia kohteita, esimerkiksi toimipisteitä, on paljon ja tutkimusraportin lukijoita yhtä lailla paljon, kukin kiinnostunut eri asioista, tarvitaan raportoinnilta joustavuutta. Tällöin hyvä ratkaisu voi olla netin ylitse tapahtuva Dashboard-raportointi. Tulokset ovat tällöin luettavissa dynaamisessa verkkoportaalissa, jossa kukin voi tarkastella juuri haluamiaan asioita tai omien lukuoikeuksiensa rajoissa.

Jos sinulla on vastaavia, tai pienempiäkin, tutkimustarpeita niin ota yhteyttä Petra Lehmuskunnas, p. 050 439 4489, petra.lehmuskunnas@taloustutkimus.fi.

Arkistoon