Uutiset 13.04.2021
Jaa:

Brändin tunnettuus ratkaisee

Tunnettuus on hyvä indikaattori brändin vahvuudesta. Brändi, jonka kuluttaja mainitsee ensimmäisenä (spontaani top of mind), on todennäköisemmin ostoskorissa kuin brändi, jonka kuluttaja tunnistaa vasta hänelle luetelluista tai näytetyistä vaihtoehdoista. Vastaavasti brändi, jota ei tunnisteta edes autetusti, on tuotekategoriassaan kaikkein heikoimmassa kilpailuasemassa. 

Tutkimustulokset osoittavat, että kuluttajien ostokäyttäytyminen vaihtelee tuoteryhmittäin. Joissakin tuoteryhmissä kuluttajat tietävät jo etukäteen, mitä brändiä ostavat (vahva brändi), ja joissakin toisissa päätös tehdään tarjonnan, tarjouksien yms. perusteella vasta ostotilanteessa. Näissäkin tilanteissa vahva brändi on kuitenkin etuasemassa muihin verrattuna. Kun muut tekijät ovat vaa’assa tasavahvoja, brändi ratkaisee.

Tuoteryhmittäin nähdään isoja eroja brändien spontaaneissa tunnettuuksissa. Kun kysytään automerkkien tunnettuutta, niin noin 60 % suomalaisista muistaa mainita Toyotan tai Mercedes-Benzin, mutta vain muutama yksittäinen vastaaja mainitsee Minin tai Dacian. 

Entä miten käy, kun kuluttaja miettii vakuutustarpeitaan? Spontaanissa tunnettuudessa yksi brändi erottuu kilpailijoistaan selvästi, ja autetulla tunnettuudellakin erittäin hyvin pärjäävät brändit jäävät tässä spontaanissa tunnettuudessa kauas taakse. On siis helppo arvata, minkä vakuutusbrändin kuluttaja ensimmäisenä muistaa. Vai onko?

Mikä on sinun brändisi tilanne tuoteryhmässään? Vaihteleeko tunnettuus markkinoinnin eri kohderyhmissä? Entä miten se suhtautuu kilpailijoidesi tunnettuuteen?

Taloustutkimus tutkii myös tänä vuonna Suomen arvostetuimpia brändejä yhdessä Kauppalehden kanssa ja kesän mittaan selvitämme kymmenien tuoteryhmien toimijoiden spontaania tunnettuutta. Tulokset julkaistaan syksyllä, stay tuned!

Kiinnostuitko?

Kerron mielelläni lisää Brändien Arvostus -tutkimuksesta

Parpo Miika

Senior Insight Manager miika.parpo@taloustutkimus.fi 010 758 5258