Brändien arvostus -tutkimus uudistui – ykkösenä uusi brändi

Brändien arvostus -tutkimus uudistui – ykkösenä uusi brändi

09.10.2018

Brändien arvostus -tutkimus koki tänä vuonna suuren uudistuksen, kun sen tiedonkeruumenetelmäksi vaihtui nettikysely. Tutkimuksen siirtäminen nettiin vastattavaksi toi mukanaan myös muita muutoksia, joilla oli jonkin verran vaikutusta tutkimuksen tuloksiin. Tutkimuksen vastaajamäärä kasvoi selvästi, minkä ansiosta brändeillä oli aiempaa enemmän arvioineita. Lisäksi tutkittujen brändien määrää vähennettiin noin puolella edellisvuosista. Vastaajajoukon ikäjakaumaan menetelmän muutoksella ei ollut juurikaan vaikutusta.

Uudistus toi mukanaan uuden ykkösen, sillä vuosia arvostetuimman paikalla ollut Fazerin Sininen putosi nyt neljänneksi. Arvostetuin brändi oli tänä vuonna Abloy, joka on ollut sillä sijalla aiemmin vain kerran eli vuonna 2000. Toki Abloy on ollut viime vuosina kymmenen arvostetuimman joukossa. Uudistuksista huolimatta kärkikymmeniköstä löytyy suurimmaksi osaksi tuttuja brändejä. Ainoastaan YLE ei ole ollut koskaan aiemmin kymmenen arvostetuimman brändin joukossa. Kymmenen joukkoon palasi myös Valio, joka on ollut siellä viimeksi neljä vuotta sitten. Merkittävä muutos aikaisempiin vuosiin on myös se, ettei kymmenen kärjestä löydy yhtään tuotteen alkuperästä, tuotantotavasta tai ravitsemuksellisesta laadusta kertovaa merkkiä; arvostetuin merkki (Joutsenmerkki) on nyt sijalla 14.

Yksi kategoria, joka on nostanut arvostustaan suomalaisten mielissä, ovat ruokakaupat. Kolmenkymmenen arvostetuimman joukosta löytyvät nyt niin Prisma, K-Citymarket kuin S-Marketkin. Muutoinkin kärkipää on totutusti hyvin kotimainen. Sieltä löytyy tuttujen designbrändien (Arabia, Hackman, Iittala) lisäksi mm. SINI, Serla, Elovena ja Finnair.

Sähköinen kysely mahdollisti myös avoimen kysymyksen, jossa kukin vastaaja sai antaa perusteluja kaikkein arvostetuimpana pitämälleen brändille. Tutkimuksen arvostetuimpien brändien kohdalla toistuivat sanat laadukkuus, kehittyvä, innovatiivinen, suomalaisuus, perinteikkyys (positiivisella tavalla), luotettavuus ja menestys (myös kansainvälisesti). Esimerkiksi Abloyn arvostamista perusteltiin sanoin: Turvallista lukitusosaamista jo vuosikymmenten ajan. Oman alansa edelläkävijä. Hyvää kehitystyötä tehdään jatkuvasti.


Brändien arvostus 2018 TOP 10

  1. Abloy
  2. Fiskars
  3. Fazer
  4. Fazerin Sininen
  5. Arabia
  6. YLE
  7. Hackman
  8. Iittala
  9. Valio
  10. Google

Taloustutkimus ja Markkinointi & Mainonta -lehti toteuttivat perinteisen Brändien arvostus -tutkimuksen jo 22. kerran. Tutkimuksessa oli mukana tänä vuonna 541 brändiä. Tutkimus selvitti, miten suomalaiset arvostavat eri brändejä ja yrityksiä. Arvostuksen lisäksi selvitettiin myös hintamielikuvia ja hinta-laatusuhdetta sekä suosittelua (NPS).

Tilaamalla räätälöidyn brändiraportin saatte tietää miten brändinne pärjää suhteessa muihin tutkittuihin brändeihin ja tärkeimpiin kilpailijoihinne.

Lisätietoja tutkimuksesta:
tutkimuspäällikkö Sirpa Vinni
sirpa.vinni@taloustutkimus.fi
p. 010 758 5246

tai

tutkimuspäällikkö Sirkku Keski-Hallila
sirkku.keski-hallila@taloustutkimus.fi
p. 010 758 5220
Ota yhteyttä!

Katso tutkitut brändit tästä! 

Arkistoon