Uutiset 25.08.2021
Jaa:

Brändien arvostus 2021

Pääsimme tänäkin vuonna toteuttamaan tutkimusta Suomen arvostetuimmista brändeistä yhdessä Kauppalehden kanssa. Tutkimus julkaistiin viime viikolla Brand Talk -webinaarissa sekä Kauppalehdessä viime ja tällä viikolla.

Vuoden 2021 tulokset ovat:

  1. Fiskars
  2. Yle Areena
  3. Abloy
  4. Fazer
  5. YLE
  6. Havu Mäntysuopa
  7. Joutsenmerkki
  8. Valio
  9. Elovena
  10. Hyvää Suomesta -merkki


Fiskars onnistui pitämään arvostetuimman brändin tittelin jo kolmatta vuotta putkeen ja muutenkin kärkilista oli kotimaisten brändien voittokulkua. Ensimmäistä kertaa mukaan päässyt Yle Areena valloitti heti tutkimuksen kakkospaikan ohittaen jopa oman ”emobrändinsä” Ylen.

Tutkimus on kuitenkin paljon enemmän kuin vain brändien arvostusranking. Tutkimuksen myötä saamme arvokasta tietoa eri brändeistä ja tuoteryhmistä; minkälaiset kuluttajat arvostavat mitäkin brändejä, tai ketkä käyttävät niitä. Miten brändien käyttäjäprofiilit eroavat kilpailijoiden vastaavista? Missä kuluttajaryhmässä brändit ovat onnistuneet parantamaan viime vuoteen verrattuna?

Samalla voimme myös tutkia, onko olemassa jokin kuluttajaryhmä, josta brändin olisi helppo saada lisää asiakkaita, tai onko brändillä jokin riskiryhmä, joka on helposti menetettävissä kilpailijoiden asiakkaiksi.

Koska tutkimuksessa on mukana myös mediabrändejä, voimme samalla analysoida, minkä mediakanavien kanssa brändien arvostajat (tai käyttäjät) ovat ”samankaltaisia”, eli missä medioissa brändin kannattaisi olla näkyvillä tavoittaakseen brändiä jo arvostavien kaltaisia kuluttajia. Tai toisin päin: mitä kuluttajabrändejä tietyn median kannattaisi hankkia asiakkaikseen.

Sama analyysi voidaan tehdä myös jälleenmyyntikanavien näkökulmasta. Onko jokin jälleenmyyntikanava, joka on tietylle brändille parempi kuin toinen, eli mistä kanavasta todennäköisemmin tavoitetaan brändiä arvostavien kaltaisia kuluttajia? Samoilla argumenteilla voidaan myös perustella tiettyjä brändejä jälleenmyyjille, sillä mikäli heidän asiakaskunnassaan on samankaltaisia kuluttajia kuin brändin arvostajissa, on myyntityö silloin myyjillekin helpompaa ja kannattavampaa.

Katso lisää tutkimuksen saloista videolta!

 

Tutustu tarkemmin Brändien arvostus -tuotkimukseen ja pyydä lisätietoja/tarjous!

 

Kysy lisätietoja Brändien arvostus -tutkimuksen mahdollisuuksista

Sipponen Katja

Senior Insight Manager katja.sipponen@taloustutkimus.fi 010 758 5123