Uutiset 02.02.2021
Jaa:

Bensaveron nostosta

Perussuomalaisten mainos Lappilainen -lehdessä on herättänyt sen verran keskustelua, että on syytä täsmentää Taloustutkimuksen rooli laskelmien tekijänä. Tämä on ollut aika monelle epäselvää. Ensinnäkin Taloustutkimus Oy ei väitä, että hallitus aikoisi nostaa bensiiniveron hintaa niin, että sen hinta nousisi 30 s/l vaan kyse on Perussuomalaisten omassa mainonnassaan esiintuomasta väitteestä. Valitettavasti puoluesihteeri Simo Grönroos ei tuo tätä asiaa selvästi esiin kommentoidessaan vaalimainosta Iltalehdessä. Hinnankorotuksen esiin nostaminen on mainostajan valinta. Valitettavasti Taloustutkimukselle ei tarjottu mahdollisuutta nähdä mainosta etukäteen.

 

Mitä laskelma sitten kertoo. Se konkretisoi, minkä suuruinen korotus bensan hintaan pitäisi tehdä, jotta hallituksen oman hiilineutraaliuteen tähtäävän toimenpideohjelman tavoitteet toteutuisivat. On vaaleilla valittujen päättäjien asia päättää, käytetäänkö tätä keinoa, jotain muuta keinoa, muutetaanko tavoitetta ja missä tahdissa toimenpiteitä toteutetaan.

 

Siinä, että laskelma on ylipäätään tehty, ei ole mitään ihmeellistä vaan kaikista talouteen vaikuttavista vaihtoehtoisista toimenpiteistä voi ja pitää tehdä niiden vaikutuksia konkretisoivia laskelmia. Toki laskelmien perusteiden pitää olla vakaalla pohjalla. Mutta vain laskelmien avulla voidaan tehdä järkeviä päätöksiä.

 

Mielenkiintoista on myös, että keskustelua ei ole käyty laskelmista vaan siitä mitä niistä on viestitty. Taloustutkimus ei ole viestinyt niistä mitään.

 

Jari Pajunen

toimitusjohtaja