Blogi 04.12.2017
Jaa:

Tutkien työtä Suomeen

Suomalaisen Työn Liitto on kampanjoinut näyttävästi suomalaisen työn puolesta. Hyvä esimerkki on 1.12. kolmannen kerran järjestetty Osta Työtä Suomeen -päivä. Kampanja on toteutettu tuoreella tavalla ajan hengen mukaisesti. Kampanjan taustalla on tutkittua tietoa motiiveista ostaa suomalaisia tuotteita tai palveluja sekä tietoa siitä, mitä voidaan saada aikaiseksi ostamalla suomalaista. Suomalaisen Työn Liitto on myös tehnyt määrätietoista työtä omien brändiensä eteen. Tämä työ on onnistunut, mikä sekin voidaan tutkimuksin todentaa. Brändien arvostus -tutkimuksessa Avainlippu-brändi nousi jo kahdeksanneksi arvostetuimmaksi brändiksi. Ensimmäistä kertaa kymmenen joukkoon.

Suomalainen tuote tai palvelu on edelleen monille itseisarvo, vaikka maailma on ns. pienentynyt ja muualta ostaminen on hyvin helppoa.

Itse asiassa Suomalaisen Työn Liitto on hyvä esimerkki yrityksestä, joka johdonmukaisesti hyödyntää markkinatutkimuksia omassa toiminnassaan. Taloustutkimuksella on ollut ilo olla tekemässä monia niistä.

Suomalaisen Työn Liiton mukaan kympin lisäkulutus suomalaiseen työhön joka kuukausi toisi 10 000 työpaikka. Sekin tieto taitaa perustua tutkimukseen.

Digitalisoituminen on mahdollistanut esimerkiksi tutkimuksen tekemisen Suomessa, mistä tahansa käsin. Monia tutkimuspaneeleja hallinnoidaan muualta, siksi käännökset saattavat olla vähän onnahtavia. Suomalaisen tutkimusyrityksen edustajan täytyy tietysti toivoa, että aina luotettaisiin suomalaiseen työhön ja palveluun. Mutta toki tämä antaa mahdollisuuksia myös toimia täältä käsin muilla markkinoilla – ainakin kumppaneiden kautta. Onneksi monet suomalaiset vientiyritykset luottavat suomalaiseen yritykseen kumppanina, joka voi koordinoida tarpeelliset tutkimukset ja toteuttaa ne kumppaneiden kautta. Verkostoituminen mahdollistaa monien muualla testattujen menetelmien käyttämisen täällä.

Luotetaan suomalaiseen työhön ja palveluun jatkossakin.

Jari Pajunen
toimitusjohtaja