Blogi 07.03.2018
Jaa:

Kohtaamisia kentällä – tiedonlähteiltä asian ytimeen

Teatterikärpänen puraisi Taloustutkimuksessa. Loppuvuodesta toteutimme laajan kävijäkyselyn, jossa selvitettiin teatterissakävijöiden tyytyväisyyttä senkertaiseen teatterikokemukseensa ja teatteriin ylipäänsä. Jaoimme tuhansia vastauslomakkeita kymmenissä eri teatterinäytöksissä ympäri Helsinkiä ennen esitysten alkua ja väliajoilla.


Kenttätyötä oli tekemässä useampi alansa ammattilainen, joille asiakkaiden kohtaaminen on arkipäivää ja työn kulmakivi. Sattuipa niinkin, että myös projektia koordinoiva markkinatutkija päätyi itse kentälle jakamaan lomakkeita.

Kokemuksesta voin sanoa tutkijan jalkautumisen kentälle olevan hyvinkin tervettä ja opettavaista toimintaa. Lomakkeiden jako teatteriin saapuvien ihmisten puuhakkaassa hälinässä ja touhussa on lähes oma taiteenlajinsa, kaikki kunnia siis kenttätyöntekijöillemme! Ihan joka päivä ei tutkija pääsekään kohtaamaan vastaajia ja näkemään itse, mistä vastausmateriaali on saatu ja keitä vastaajat ovat.

Mikä tärkeintä, palaute itse kyselystä tulee suoraan; milloin lomake on liian pitkä, hankalanmuotoinen tai vaikkapa liian iso naisten iltalaukkuun sujautettavaksi. Kaikki tämä tieto on erittäin arvokasta lomakesuunnitteluun osallistuvalle markkinatutkijalle. Mitä houkuttelevammaksi vastaaminen koetaan, sitä korkeammaksi saadaan vastausprosentti. Myös myöhemmin taulukoista ja graafeista luettavat tulokset saavat lihaa luiden ympärille, kun tutkija on itse jalkautunut tiedonlähteille.

Kentältä mieleen jäivät mahtavan energisten kenttätyöntekijöiden lisäksi muut persoonat, kuten itse Hansu ja Pirre, jotka ennen omaa esitystään tulivat tervehtimään teatteriin saapujia. Kuluttajien ja asiakkaiden kohtaamisen merkitys koetaan monessa työssä työn suolana. Markkinatutkijan työssä asiakkaan kohderyhmän ymmärtäminen nousee erittäin tärkeään asemaan, kun pyritään tuomaan yritys ja kuluttaja-asiakkaat lähemmäs toisiaan. Teatteriprojektin opetus olikin markkinatutkijalle selkeä; livekohtaamiset ja perinteinen jalkatyö ovat vielä someaikakaudellakin ensiarvoisen tärkeitä.

Mona Kukkonen
markkinatutkija

 

Kukkonen työskentelee markkinatutkijana Kuluttajaymmärrys-yksikössä ja pitää yllä Taloustutkimuksen yleistä kuntotasoa polkemalla spinningpyörää ja käymällä combat-tunneilla.

Taloustutkimuksen kuluttajaymmärryksessä syväluotaamme kuluttajien käyttäytymistä. Avaamme akkunoita erilaisiin päätöksentekoprosesseihin. Syväluotaamme kohderyhmien arvot, asenteet ja motiivit. Teemme näkyväksi kaiken sen, mikä meidän itse kunkin elämään ja kuluttamiseen vaikuttaa. Tuomme kuluttajien näkemykset osaksi asiakkaidemme menestyvää liiketoimintaa.