Kesäralli alkaa

30.05.2018

Toimisto-Suomi menee pääosin kesäksi kiinni. Taloustutkimuksellakin on tällä hetkellä täysi pöhinä päällä, kun tutkimuksia toteutetaan ”pikaisella aikataululla, vielä ennen lomia”. Siinä missä toimistolaisten loppukiri kiihtyy, on matkailu- ja palvelualojen kesäralli vasta alussa.

Selvitimme kesätutkimuksella, missä kansa aikoo viettää lomaansa. Suomen matkailualan yrittäjille sekä kesäkaupungeille vastaus on ilahduttava: selvästi suurin osa suunnittelee matkustavansa kotimaassa (85 %). Festaritkin vetävät noin puolta alle 50-vuotiaista suomalaisista, kulttuuritapahtumat sitäkin enemmän. Kuten arvata saattaa, huvipuistot taas ovat erityisesti lapsiperheiden kesäaktiviteetti. Tämän lisäksi suomalaiset suunnittelevat mökkeilevänsä (63 %), matkustavansa ulkomaille (37 %) sekä käyvänsä risteilyillä (31 %).

Keitä nämä ihmiset ovat, ja millä tämän kotimaassa matkailevan kansan saisi kurvaamaan juuri haluamaansa osoitteeseen? Puhuttelemalla kohderyhmää kiinnostavasti ja oikeissa kanavissa. Kesätutkimuksemme kertoo, mitkä asiat milläkin ryhmällä ovat lomasuunnitelmissa.

Jos halutaan mennä syvemmälle, niin Taloustutkimuksen ja Insight360:n segmenttikäsikirjat tarjoavat tarkempaa analyysiä suomalaisten lomailusta. Sen verran voin jo tässä paljastaa, että matkailun suhteen suomalaiset jakautuvat neljään erilaiseen ryhmään: Aktiivilomailijoihin, Omatoimimatkaajiin, Kotona viihtyviin ja Ylellisyyttä arvostaviin. Ryhmissä korostuu eri tavoin muun muassa yksilökeskeisyys, sosiaalinen verkostoituneisuus, ylellisyys, turvallisuus sekä luonnon tärkeys ja liikuntatottumukset. Kaikki arvokasta tietoa sille, joka haluaa markkinoida ja muotoilla palveluaan siitä kiinnostuneille kohderyhmille.

Matkailualan markkinoijan kannalta keskeisintä on, millaisia asioita muun muassa Aktiivilomailijat tai Omatoimimatkaajat arvostavat, kun valitsevat matkakohdettaan. Segmenttikäsikirjoista löytyy ryhmittäin tieto muun muassa matkailijoiden arvoista ja asenteista, median käytöstä ja mieluisimmista palveluntarjoajista. Syvällisen kohderyhmäymmärryksen lisäksi halutulle ryhmälle voidaan kohdistaa myös mediariippumatonta verkkokampanjointia tunnista ja tavoita -periaatteella.

Itse olen toimistolla myös osan heinäkuusta. Lomalla haaveilen mökkeilystä ja pyöräreissusta Porvooseen, mutta aika moni viikonloppu on vielä suunnitelmista vapaa. Vielä ehtii mainostaa kotimaan kesätekemistä!

Petra Kantola
markkinatutkija
petra.kantola@taloustutkimus.fi
010 758 5232

Petra Kantola on Taloustutkimuksen tutkija, joka todellakin aikoo mennä mökille. Petra työskentelee Yhteiskuntaymmärrys-yksikössä.

Yhteiskuntaymmärrys-yksikkö on erikoistunut etenkin laajoihin väestö- ja mielipidetutkimuksiin, mutta palvelee koko julkista sektoria aiheessa kuin aiheessa – yritystenkään tutkimustarpeita unohtamatta. Kansalais- ja kuntalaiskyselyt, sidosryhmätutkimukset, politiikka, julkiset palvelut ja vaikuttavuustutkimukset ovat leipälajimme. Datojen keräämisestä syväanalyyseihin ja kaikkea siltä väliltä.

Arkistoon