Espoolaiset kauppakeskukset paransivat asemaansa laajentumalla ja uudistumalla
Pääkaupunkiseudun kauppakeskukset -tutkimuksen tulokset kertovat selvästi, että kauppakeskuksen näkyvä uudistuminen ja laajentuminen parantavat sen asemaa koko alan toimintakentässä. Eniten esillä olleen Ison Omenan muutokset siivittivät sen nyt jo neljänneksi parhaaksi kauppakeskukseksi pääkaupunkiseudulla kouluarvosanalla mitattuna.
Toisen vaiheensa avaamisen myötä laajentunut Ainoa nousi jo kymmenen parhaan tuntumaan ja auttoi myös vieressä sijaitsevan, Suomen toiseksi vanhimman kauppakeskuksen eli Heikintorin nousuun. Myös helsinkiläinen Ristikko teki huiman nousun uudistumisensa ansiosta. Tutkimuksen ykköspaikkakin säilyi edelleen Espoossa, kun Sello piti muut kauppakeskukset takanaan.
Pääkaupunkiseudun parhaat kauppakeskukset/ tavaratalot:
1. | Sello |
2. | Stockmann, Helsingin keskusta |
3. | Jumbo |
4. | Iso Omena |
5. | Kamppi |
Iso Omena nousi myös suositelluimmaksi kauppakeskukseksi pääkaupunkiseudulla. Se jakaa ykkössijansa nyt Sellon kanssa. Aiemmin mainituista myös Ainoan ja Ristikon nettosuositteluindeksit (NSI) paranivat selvästi viime keväästä. Näiden kauppakeskusten kävijät ovat pitäneet tehdyistä muutoksista ja jakavat positiivisia kokemuksiaan.
Tutkimuksessa kauppakeskuksia arvioidaan myös kymmenen imagotekijän perusteella. Tämän tutkimuksen mukaan esimerkiksi pääkaupunkiseudun viihtyisin kauppakeskus on Iso Omena ja siistein Ainoa. Paras kahvila- ja ravintolatarjonta on Kampissa ja palvelutarjonta Isossa Omenassa.
______
Pääkaupunkiseudun kauppakeskukset 2017 -tutkimus toteutettiin osana Suur-Helsinki Tänään -tutkimusta maalis-huhtikuussa 2017. Tutkimuksessa oli mukana 32 kauppakeskusta sekä Helsingin keskustan Sokos ja Stockmann.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–79-vuotiaat Helsingin, Esp
oon, Kauniaisten ja Vantaan asukkaat. Tutkimukseen vastasi yhteensä 1110 henkilöä. Tutkimuksen tulokset on painotettu alueen väestöä vastaavaksi iän, sukupuolen ja asuinkunnan perusteella.Ostamalla käyttöönne tutkimuksen tulokset, saatte tietää tarkemmin, kuinka kauppakeskuksenne tulokset ovat muuttuneet, miten kauppakeskustanne suositellaan (NSI) sekä mitkä ovat kauppakeskuksenne vahvuuksia ja heikkouksia muihin kauppakeskuksiin verrattuna.
______
Lisätietoja tutkimuksesta:
Sirpa Vinni
tutkimuspäällikkö
puh. 010 758 5246