Makutestit

Tiesitkö että 90 % elintarvikeuutuuksista poistuu markkinoilta jo ensimmäisen vuoden aikana? Entä tiesitkö että 60 % suomalaisista sanoo, että tuotteen menestys kuluttajatestissä lisää kiinnostusta ostaa tuote? 

Ota yhteyttä


Miten makutestit tehdään?

Usein toteutettu makutestin muoto on niin sanottu vertaileva makutesti, missä tuotetta verrataan sokkotestissä kilpailevaan tai useisiin muihin tuotteiseen ja lopuksi pyydetään valitsemaan tuotteista parempi tai paras vaihtoehto. Tässä tapauksessa tieto siitä, että tuote on makutestin voittaja ja makutestin paras, lisää myös varsin selvästi kiinnostusta tuotetta kohtaan; vastaajista 43 % ilmoittaa tämän tiedon lisäävän heidän ostokiinnostustaan.

Makutestissä keskitytään testattavan tuotteen aistinvaraisiin ominaisuuksiin.

Tulosten avulla voit mm.:

1.    kehittää tuotettasi paremmin ydinkohderyhmääsi houkuttelevaksi
2.    lisätä ymmärrystä myös kilpailijoiden tuotteista suhteessa omaan tuotteeseesi

Makutestiin voidaan yhdistää myös esim. konsepti- tai pakkaustesti tai testata uusia pakkauksia vaikkapa silmänliikekameran avulla.

Kuuntelemalla kohderyhmääsi varmistat tuotteillesi mahdollisimman pitkän elinkaaren. Ota meihin yhteyttä!

Kysy meiltä lisää makutesteistä!

Lintunen Merja

Senior Insight Manager merja.lintunen@taloustutkimus.fi 0107585310