Menetetyt asiakkaat

Miksi asiakas ei enää osta yrityksen tuotteita
ja/tai palveluja tai ostaa niitä aiempaa vähemmän?
Mihin asiakas vaihtoi ja miksi?
Voidaanko asiakas saada takaisin ja millä keinoin?
Menetetyt asiakkaat -tutkimuksella selvität
syyt katkenneeseen asiakassuhteeseen.


Erna Icén
erna.icen@taloustutkimus.fi
p. 010 758 5292

Asiakkaat luokitellaan 4 eri kategoriaan:

Tahattomasti pois työnnetyt asiakkaat
Halutaan pitää, mutta asiakkaat lähtevät, koska yrityksen toiminta ei enää vastaa heidän odotuksiaan. Tyytymättömyys tavaran toimitukseen, asennukseen, palveluun tai hintaan.

Pois vedetyt asiakkaat
Pois vedetyt asiakkaat ovat niitä, jotka kilpailija voittaa tarjoamalla enemmän arvoa (etu joka usein voittaa hinnan). Palvelu saattaa olla henkilökohtaisempaa tai luotettavampaa, tuotteen laatu on korkeampi tai se on uudenaikaisempi.

Pois ostetut asiakkaat
Uskollisuusaste yritystä kohtaan alhainen. Kilpailijat voittavat usein esittelyhinnoilla. Vaihtavat yrityksiä usein edestakaisin.

Pois muuttaneet asiakkaat
Asiakkaiden tarpeet ajan myötä muuttuneet. Syinä esim. elinkaari- tai maantieteelliset muutokset ja mahdollisesti loppunut liiketoiminta.