LUKU-analytiikka kertoo kohderyhmäsi kiinnostuksen kohteet

Suomalainen analytiikkainnovaatio LUKU yhdistää kielitiedettä, tekoälyä, mediadataa ja markkinatutkimusta uraauurtavalla tavalla. LUKU-analytiikalla voidaan laskea suomalaisten kiinnostuskohteet heidän verkossa kuluttamansa sisällön perusteella. Kiinnostuksen kohteet tietämällä yritykset ja organisaatiot voivat kertoa tuotteistaan ja palveluistaan huomioimalla kohdeyleisönsä toiveet ja tarpeet.


Pasi Huovinen
pasi.huovinen@taloustutkimus.fi
p. 010 758 5293

Tuotekuvaus

LUKU-konseptin ovat kehittäneet yhteistyössä Taloustutkimus, Leiki ja MTV. Suomalaisen Leiki Oy:n kehittämä SmartTrends erottaa erittäin tarkasti tekstisisällöstä sen sisältämät aihealueet ja luo webkäyttäjien selauksesta kattavat anonyymit kiinnostusprofiilit. LUKU-analytiikan mediakäyttödata pohjautuu MTV:n verkkosisältöjen kulutukseen. MTV:n mediakäyttödatan kautta saadaan yksityiskohtainen kuvaus siitä, mikä sisältö kiinnostaa suomalaisia juuri tällä hetkellä. Taloustutkimus yhdistää tämän tiedon tutkimusvastauksiin. Leikin tekstianalyysiin ja kiinnostusprofiileihin käytettävää teknologiaa on hiottu 17 vuotta; tällä hetkellä jo yli 200 000 käsitteestä ja yli 5 miljoonasta säännöstä koostuva ontologia luo reaaliaikaisesti maailmanmarkkinoiden yksityiskohtaisinta dataa webkäyttäjien kiinnostuksista. Mikään muu markkinatutkimustoimisto maailmassa ei pysty tutkimaan vastaajiensa kiinnostusta satoihin eri aiheisiin kysymättä näistä yhtäkään kysymystä.

 

Mihin tietoa voi käyttää?

 

Käytännössä tietoa oman markkinointikohderyhmän kiinnostuksen kohteista voi käyttää esimerkiksi omissa mediavalinnoissa eli mainonnan kohdistamisessa. Lisäksi LUKU voi toimia sisältömarkkinoinnin tekemisen apuna kun valitaan, missä asiayhteyksissä omasta brändistä ja tuotteista puhutaan. Näin esiinnytään omalle kohderyhmälle revanteissa ympäristöissä ja asiayhteyksissä, mikä tunnetusti parantaa markkinoinnin tehokkuutta.

 

Tietosuoja

 

Vahva tietosuoja kulkee läpi LUKU-analytiikkaprosessin. Taloustutkimus kertoo jokaiselle tutkimukseen osallistuvalle lyhyesti ja selvällä suomen kielellä, mihin tarkoitukseen tietoja luovutetaan ja käytetään. 


Miten saan LUKU-analytiikan käyttööni?

LUKU-analytiikka on nyt liitettävissä edullisesti kaikkiin Taloustutkimuksen nettipaneelissa tehtäviin tutkimuksiin. Haluatko esimerkiksi vertailla nykyisten vs. potentiaalisten asiakkaittesi kiinnostuksen kohteita ja hyödyntää tietoa mainonnan suunnittelussa? Ota meihin yhteyttä!