Ennakoi ja optimoi – Ennakoiva analytiikka

Miten ennakoida ruuhkahuippuja tai tilausten määrää? Ennustamme tulevaa kysyntää ja autamme asiakkaita ennakoimaan muutosten vaikutuksia. Kysynnän tarkempi ennustaminen auttaa kohdentamaan ja mitoittamaan resursseja.


Markku Leskinen, chief data officer
markku.leskinen@taloustutkimus.fi
p. 010 758 5255

Optimaalinen kapasiteetti – onko sitä edes olemassa?

Jonot, ruuhkat, tilausten myöhästyminen, kapasiteetin loppuminen, kuulostaako tutulta? Lähes kaikki toimijat painiskelevat kapasiteetin suunnittelun kanssa ja useimmilla on jonkinlainen tapa ennakoida tulevaa kysyntää. Joskus parasta mihin pystymme on peukalosääntöjen käyttö, mutta yhä useammin laaja data mahdollistaisi paljon tarkemman ennakoinnin – onhan tulevan ennakointi datasta oppimisen kovaa ydintä.

Särkänniemi lähestyi meitä tällaisten haasteiden kanssa. Tarpeen huvipuiston kapasiteetin suunnittelulle ymmärtää jokainen, jolla on kokemuksia helteisistä lomapäivistä ihmismassan keskellä. Ei se rattoisin tapa viettää vapaa-aikaa, ei myöskään asiakastyytyväisyyttä tai ostoeuroja lisäävin. Niinpä ryhdyimme tuumasta toimeen ja yhdistimme asiakkaan kokemusperäisen ymmärryksen, rikkaan ja laajan datan sekä Taloustutkimuksen osaamisen. Syntyneellä mallilla ennustettiin huvipuiston ruuhkahuiput paljon aiempaa tarkemmin.

Tarjoamme asiakkaillemme tarkempaa tulevan kysynnän ennakointia vaikkapa tulevien tilausten, markkinointiviestinnän tai kapasiteetin suunnitteluun. Mikä vaikutus kysyntään on omilla toimenpiteillä eli mihin kannattaa investoida? Millainen vaikutus on ulkoisilla tekijöillä kuten säällä? Ota meihin yhteyttä, niin otetaan yhdessä selvää.
 

Markku Leskinen
markku.leskinen@taloustutkimus.fi
p. 010 758 5255