Uutiset 12.03.2019
Jaa:

Yhä useampi ostaa take away -tuotteita

Miten suomalaiset asennoituvat take away -tuotteisiin? Mitä tuoteryhmiä ostetaan? Muun muassa näitä Taloustutkimus on selvittänyt laajalla Take away 2018 -tutkimuksella.

Take away -tuotteiden ostajien määrän on kasvanut edelleen tasaisesti. Nyt yhdeksän kymmenestä on ostanut take away -tuotteita viimeisen vuoden aikana. Enemmistö on hankkinut niitä vain itselleen, mutta vajaa puolet myös muille, lähinnä puolisolle. Tuotteita ostetaan etenkin lounaaksi ja päivälliseksi. Aamiaiseksi, välipalaksi ja yöpalaksi ostaneiden osuudet ovat kuitenkin kasvussa.

Ruokailijoille take away on ratkaisu nopean ruokailun tarpeeseen sekä hetkiin, joina ruoanlaitto ei kiinnosta. Valtaosa syö tuotteet kotona, mutta puolet vastaajista syö tuotteita myös liikkeellä ollessaan esimerkiksi autossa, junassa tai bussissa.

Pikaruokapaikoista ja ravintoloista haetaan ruokaa etenkin viikonloppuisin samoin kuin käytetään ruoan kotiinkuljetuspalveluita. Päivittäistavarakaupat sekä henkilöstö- ja opiskelijaravintolat linkittyvät vahvemmin arkeen.

Vaivattomuus voittaa terveellisyyden

Ostattaessa take away -ruokia valinta kohdistuu tuotteisiin, jotka vievät nälän ja jotka ovat helppoja ja nopeita ostaa. Aiempaa useampi kiinnittää huomiota myös pakkauksen ympäristöystävällisyyteen.

Terveellisyyden painoarvo on osittain edelleen laskenut take away -tuotteita ostettaessa. Suolan ja hiilihydraattien määrää pohtii aiempaa harvempi take away -valinnoissaan.


Taustatietoja tutkimuksesta
Take Away on Taloustutkimuksen joka toinen vuosi tekemä seurantatutkimus. Tutkimuksen kohderyhmänä ovat 15–60-vuotiaat yli 30 000 asukkaan kaupungeissa asuvat suomalaiset. Tutkimus on toteutettu Taloustutkimuksen Internetpaneelissa 13.–20.12.2018 ja siihen on vastannut 1 195 henkilöä. Tutkimuksessa selvitetään asennoitumista take away -tuotteisiin, niiden ostamista tuote- ja ostopaikkatyypeittäin sekä eri myyntiketjuissa asiointia ja mielikuva myyvistä ketjuista.

Lisätietoja:
Hanna-Leena Heinosaari
tutkimuspäällikkö
hanna-leena.heinosaari@taloustutkimus.fi
puh. 010 758 5403