Uutiset 06.11.2018
Jaa:

Kolme vinkkiä asiakaslähtöiseen hinnoitteluun

Mikä on ”oikea” hinta tuotelanseeraukselle, päivitetylle palvelulle tai jo elinkaarensa loppupuolella olevalle tuotteelle? Lasketaanko se lisäämällä omiin kustannuksiin kate ja toivotaan, että osutaan oikeaan? Jääkö jo päätetyn hinnan perusteleminen yksin markkinoinnin huoleksi? Ei varmaan kannattaisi.

Entä jos hinnoittelu lähtisikin siitä, että mitä asiakkaat ovat valmiita maksamaan tuotteesta tai palvelusta?

Alla kolme vinkkiä, jotka auttavat sinua askeleen lähemmäs asiakaslähtöisyyttä myös hinnoittelussa:

  1. Selvitä, mitkä ominaisuudet tuotteessa tulee olla, jotta se on kilpailukykyinen. Asiakkaat kertovat mielellään, mitä kaikkia uusia ominaisuuksia he toivovat tuotteelta tai palvelulta. Tuotekehitystiimit ovat varsin osaavia ja kykeneviä vastaamaan asiakkaiden toiveisiin ja tuottamaan lähes mitä tahansa. Jonkin pisteen jälkeen tuotteen kannattavuus ei enää kanna uusia ominaisuuksia, vaan jostain on syytä luopua. Pidä siis huoli siitä, että oma tuotteesi tai palvelusi pysyy kompaktina pakettina ja uskollisena brändilupaukselleen. Tällöin se on edelleen myös käyttäjäystävällinen.
  2. Selvitä, mikä on asiakkaan kokema arvo eri tuoteominaisuuksille. Haasteeksi voi muodostua se, ettei tuotteella ole yhtä arvoa, vaan se vaihtuu asiakkaiden ja asiakkaiden tilanteiden mukaan. Varmista siis, että tunnistat vaihtelevat tilanteet ja niiden vaikutukset sinun tuotteesi hintaan.
  3. Selvitä, miten oma hinnoittelu vaikuttaa jo markkinoilla olevien tuotteiden kysyntään ja markkinaosuuksiin. Tätä voi olla jo hankalampaa tehdä ilman vertailuja varten kehitettyjä työkaluja. Esimerkiksi Conjoint-monimuuttujamenetelmällä tämä onnistuu helposti ja nopeasti.

Me Taloustutkimuksella voimme auttaa sinua näiden kysymysten kanssa. Ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää sinun tarpeistasi.

Marika Laakso
aluejohtaja
marika.laakso@taloustutkimus.fi, p. 010 758 5404 tai 050 438 5027