Uutiset 09.03.2020
Jaa:

Hinnoittele oikein ja kannattavasti

Hyvin yleinen tapa tuotteen hinnoittelussa on se, että ensi suunnitellaan tuote, lasketaan sen tuotantokustannukset ja lasketaan päälle tavoiteltu kate. Tuote voi olla kaikin puolin huipputuote, mutta lanseeraus epäonnistuu. Miksi näin voi käydä?

Ehkä tavoittelemasi hinta voi asettua niin korkeaksi, että kuluttajat eivät ole valmiita maksamaan haluamaasi hintaa. Tai huipputuotteeksi suunnitellussa tuotteessa on ominaisuuksia, joille asiakkaat eivät anna arvoa.

Monen onnistuneen lanseerauksen tuotekehitysprojektin suunnittelu onkin aloitettu hinnasta. Analysoimalla tarkasti markkinoita tiedät, mitkä ovat markkinoiden alin, ylin ja keskihinta. Oletetaan, että keskihinta markkinoilla on 104 euroa. Millä hinnalla haluamme positioitua markkinassa? Päätöksemme on tuoda markkinoille oma tuotteemme hintaan 89 €. Tämän jälkeen suunnitellaan haluttu kate, tämän jälkeen suunnitellaan tuotantokustannukset ja vasta sitten tuote, josta asiakas maksaa.

Nyt kun tavoitteena on lanseerata tuote, jonka hintapositio on asetettu 89 euroon, niin hyvin suunnitellulla tutkimuksella voimme selvittää optimaalisen tuotteen, jolla sekä liikevaihto- että katetavoite saavutetaan. Tämänkaltainen tuotteen optimointiin tarkoitettu tutkimus toteutetaan menetelmällä, jossa käytetään aidonkaltaisia valintatilanteita, ja analyysin lopputuloksena pystymme simuloimaan kohderyhmän valintakäyttäytymistä joustavasti erilaisilla tuotekonsepteilla. Tämä mahdollistaa uuden tuotteen ominaisuuksien optimoinnin huomioiden markkinoilla olevat vaihtoehdot, oman olemassa olevan portfolion sekä tuotantokustannukset ja katetavoitteen.

Jos sinulla on jo mielestäsi tuote, jonka menestymiseen uskot vahvasti, ja haluat selvittää, millä hinnalla se kannattaa markkinoille tuoda, niin autamme myös optimaalisen hinnan asettamisessa. Käytössämme on useita erilaisia menetelmiä hinnoittelututkimuksiin. Ota yhteyttä omaan yhteyshenkilöösi Taloustutkimuksella tai allekirjoittaneeseen.

Marko Perälahti
Senior Client Director, Data Science
p. 010 758 5290
marko.peralahti@taloustutkimus.fi