Blogi 15.06.2020
Jaa:

Yli puolet suomalaisista osti verkosta viime kuussa – millainen on hyvä verkko-ostokokemus?


Olemme Taloustutkimuksessa seuranneet verkko-ostamisen kehittymistä ja nyt voi hyvin jo sanoa, että koronaepidemia aiheutti selvää kasvua verkko-ostamisessa – jo yli puolet 15–79-vuotiaista suomalaisista on ostanut verkosta viimeisen kuukauden aikana. Määrä on huikea, ja kaikki me verkosta jotain viime aikoina ostaneet olemme voineet sen itsekin todentaa täynnä olevista pakettiautomaateista tai pitkittyneistä toimitusajoista. Kuitenkin verkko-ostamisen määrä voisi olla vielä isompikin eikä palvelukokemus ole aina ollut huippua. Listaan tässä muutamia asioita, missä moni verkkokauppa voisi parantaa. Tai toisin päin, miten menestyä verkkokauppiaana.

  1. Maksutavat on muutakin kuin luottokortti tai verkkopankki. PayPal, MobilePay, Paytrail, Klarna ovat hyviä lisävaihtoehtoja maksamiseen. Kun tuttu ja itseä miellyttävä maksutapa löytyy verkkokaupasta, on kaupanteko miellyttävämpää ja helppoa. Ja se voi olla juuri se erottava kilpailutekijä kilpailijan verkkokauppaan, jos hintataso on sama.
     
  2. Kuljetus on osa tuotetta, valitse paras kumppani. Ja parhaalla tarkoitan nyt asiakkaalle parasta kumppania. Paketin toimittajissa on valtavia eroja. Osa ilmoittaa vaan, milloin paketti on noudettavissa ja mistä. Osa taas tuo tuotteen suoraan kotiin. Jälkimmäinen tapa voi olla iso kilpailuetu, jos sen tekee hyvin. Nykyisin erinomainen kotiin toimitus tarkoittaa asiakkaan informoimista läpi toimitusprosessin esimerkiksi tekstiviestein, mieluummin kuin soittamalla vasta sitten, kun paketti on ovella. Ja niin, että asiakas pääsee vaikuttamaan aidosti toimitusaikaan, aina ei olla kotona. Uusi tulokas BudBee on hyvä esimerkki erinomaisesta toimituslogistiikasta, minun mielestäni.
     
  3. Ekologisuus on tänä päivänä monelle meistä arvo sinänsä, ja verkkokauppa voi esiintyä tässä edukseen valitsemillaan pakkausmateriaaleilla ja pakkausmateriaalin määrässä. Innovatiivisuus palkitaan tässäkin.
     
  4. Asettelu, visuaalisuus ja tyylittely ovat merkittävä osa brändin rakentamista. Oli kyse itse tuotteesta tai pakkauksesta, tai vaikka miten toimituskuitti on paketissa mukana (brändikuori vs. ryppyinen muovitasku), tyylikkyys huomataan ja se tutkitusti kasvattaa brändilojaliteettia ja suositteluhalukkuutta. Esimerkiksi Apple on ollut tässä aina mestari.
     
  5. Joskus voi olla vaikea myydä esimerkiksi kalliimpia tuotteita, kuluttajat epäröivät investoinnin kanssa. Tällöin voi olla hyvä idea tarjota ostamisen rinnalla tuotteen vuokrausmahdollisuutta. Se antaa kuluttajalle mahdollisuuden peruuttaa muutaman kuukauden päästä, jos tuote ei miellytäkään, tuote menee sitten seuraavalle vuokraajalle. Mutta useimmiten ostaja tarttuu kokeilujakson jälkeen ostamaan tuotteen itselleen, koska se tulee pidemmällä tähtäimellä halvemmaksi. Eli asiakas ikään kuin ”talutetaan” kaupantekoon vuokrausmahdollisuudella. Kaikki kuitenkin voittavat tässä vaihtoehdossa, eikä myyjän tarvitse tinkiä katteistaan, kyse on vaan vuokrahinnan asetannasta.

Ylipäätään kannattaa miettiä, pitääkö asiat tehdä aina kuten on ennenkin tehty tai miten kaikki muutkin tekevät, ajattelematta, olisiko jokin parempi tai tehokkaampi tapa hoitaa asiat. Verkkokaupan vahvuus syntyy erilaisuudesta, uudenlaisesta asiakasta paremmin huomioivasta tavasta toimia – se on differoitumista, vaikka tuote olisi sama kuin kilpailijoilla.

Lue lisää verkkokaupan kehittymisestä.

Kari Roose
p. 010 758 5361
kari.roose@taloustutkimus.fi