Uutiskirje 3/2009

Uutiskirje 3/2009


Ratkaisut

Toimivatko kilpailijasi mainokset sinun mainoksiasi paremmin?

Taloustutkimuksen Silmänliikekameratutkimus mittaa uusimman teknologian avulla, miten kuluttajien katseet kohdistuvat mainoksiin. Silmänliikekameran ansiosta mainostajan käytössä on vihdoin työkalu, jolla voidaan kiistatta todeta, miten kuluttajat näkevät mainokset ja mitkä mainoksen viestit jäävät huomiotta! Lue lisää...

Markkinatutkimusta Venäjällä

Markkinatutkimus auttaa ymmärtämään paremmin venäläisen kuluttajan käyttäytymistä ja tarpeita erityisesti nykyisessä taloudellisessa tilanteessa. Nopeasti muuttuvassa markkinatilanteessa markkinatutkimusten merkitys on myös Venäjällä aikaisempaa suurempi, jotta päätöksiä voidaan tehdä tuoreen tiedon perusteella. Lue lisää...


Tutkittua tietoa

Asukkaat reagoivat rakentamisen muutoksiin - materiaaleja ja työvoimaa saatavilla

Rakentaminen 2009 -tutkimus antaa aivan tuoretta tietoa asukkaiden suhtautumisesta rakennusalaan ja sen toimijoihin pääkaupunkiseudun kunnissa (11 kpl). Rakentaminen-tutkimus toteutetaan vuosittain. Vuoden 2009 tutkimuksen vastaajajoukko koostuu vastaajista, jotka ovat muuttaneet uuteen kotiin 1.1.2008 jälkeen. Tutkimuksen tuloksista voi siis nähdä melko selvästi, minkälaisia vaikutuksia taantumalla on ollut ihmisten käyttäytymiseen. Lue lisää...

Hyvä ja laadukas tuote pärjää aina


Rakennus- ja kiinteistöalan tuotemerkit 2009 -tutkimus tehtiin toukokuun lopussa kuudetta kertaa. Perinteiseen tapaan tutkimus toteutettiin kirjekyselynä alan ammattilaisten keskuudessa. Kokonaisvastaajamäärä oli 333 ammattimaista rakennustuoteteollisuuden käyttäjää rakennus- ja kiinteistösektorilta. Otos on valtakunnallinen ja luotettava kyseisessä ammattikuntaluokituksessa. Kaiken kaikkiaan arvioinnin kohteena oli 779 eri alan tuotemerkkiä. Lue lisää...


Ajankohtaista: uusi blogikirjoitus

Mätäkuun tutkimusuutinen

Elokuussa business-lehdet kertoivat, että markkinatutkimuksiin hukataan rahaa. Otsikkona olisi yhtä hyvin voinut olla ”Mainontaan hukataan rahaa” tai ”Tietotekniikkaan hukataan rahaa”. Hankenilla väitellyt Catharina von Koskull tuo tutkimuksessaan esiin yritysten helmasynnin: informaatiota kerätään, jopa analysoidaan, mutta mitään ei tehdä. Koskull osoittaa väitöksessään, etteivät yritykset hyödynnä käytössään olevaa omaa asiakasdataa, saati sitten erikseen kerättyä markkinatutkimusinformaatiota. Ei kai tämä ole mikään uutinen – asiaa on tutkimuksissa vatvottu 1990-luvun alusta alkaen. Lue lisää...