Uutiskirje 2/2010


Uutiskirje 2/2010

Ajankohtaista

Taloustutkimukselle markkinatutkimusalan laatustandardi ISO 20252

Taloustutkimuksella on 1.2.2010 alkaen kansainvälisen markkinatutkimustoimialastandardin ISO 20252 mukainen laatujärjestelmä, jonka on sertifioinut SGS Finland. Vuodesta 1994 lähtien meillä on ollut sertifioitu ISO 9001 -laatujärjestelmä, 1.12.2009 alkaen uusin ISO 9001:2008 -versio. Laatujärjestelmämme takaavat tutkimustoimintamme laadun kaikissa prosesseissamme, kertoo tyytyväinen laatupäällikkö Kari Niklander.
Lue lisää...

Tutkittua tietoa

Talouskriisin vaikutus pietarilaiseen kuluttajaan

Viime vuonna venäjänkaupassa kyyti oli kylmää: Suomen ja Venäjän välinen kauppa supistui jyrkästi. Suomen tullin tietojen mukaan Suomen viennin arvo Venäjälle väheni 47 % ja oli 4 mrd. euroa. Tuonti Venäjältä supistui arvoltaan 31 % ja oli 7 mrd. euroa. Venäjä oli Suomen kolmanneksi suurin vientimarkkina Saksan ja Ruotsin jälkeen ja suurin tuontimaa. Lähde. Suomen Pankin Siirtymätalouksien tutkimuslaitoksen (BOFIT) viikkokatsaus 11.3.2010.
Lue lisää...


"Corporate bullshitin aika on auttamattomasti ohi" - Kuluttajat kaipaavat vuoropuhelua yritysten kanssa sosiaalisessa mediassa

Suomalaiset netin käyttäjät kuluttavat tutkimuksen mukaan yhä enemmän aikaa erilaisten sosiaaliseen mediaan liittyvien aktiviteettien parissa. Samalla yrityksiltä kaivataan sosiaalisessa mediassa turhien lupausten ja markkinointihymistelyn sijaan avointa, luotettavaa ja totuudenmukaista vuoropuhelua. Verkossa mielipiteitään jakavalle ja muiden kokemuksia luotaavalle kuluttajalle yritysten yksisuuntainen viestintä ei enää riitä.
Lue lisää...


Suomalaiset arvostavat verkossa edelleen sähköisiä hyötypalveluja

Suomalaiset internetin käyttäjät arvostavat verkossa etenkin arkea helpottavia hyötypalveluja. Tämä selviää Taloustutkimuksen vuosittain toteuttamasta Verkkobrändien arvostus Suomessa -tutkimuksesta. Kahden edellisen vuoden tapaan Google, YTV Reittiopas, HelMet ja Ilmatieteen laitoksen verkkopalvelu ovat suomalaisten eniten arvostamia verkkopalveluja.
Lue lisää...

Ratkaisut

Internet-paneeleja eri tarpeisiin

Internet-paneelit ovat arkipäivää tämän päivän markkinatutkimuksessa – Taloustutkimuskin toteutti vuonna 2009 yli 300 000 haastattelua Internet-paneeleidensa välityksellä. Suurin osa paneelihaastatteluista tehtiin varsinaisessa laatupaneelissamme, jota kutsutaan tuotenimeltään yksinkertaisesti Internet-paneeliksi.
Lue lisää...