Uutiskirje 1/2010


Uutiskirje 1/2010


Ratkaisut

Sosiaalisesta mediasta saatava tieto on viisasta ottaa osaksi markkina-analyysia

Yksi vuoden 2009 kuumimmista ilmiöistä on epäilemättä ollut sosiaalinen media yrityskäytössä. Tuntuu, että vähintäänkin kaikki markkinointi-ihmiset kartoittavat nyt keinoja kuinka hyödyntää sosiaalista mediaa. Taloustutkimuksen tekemä Web & Mobile Tracking – tutkimus kertoo, että myös tavalliset suomalaiset internetin käyttäjät uskovat verkossa tapahtuvan yhteisöllisyyden kasvuun. Lue lisää...


Taloustutkimuksen Omnibussit kulkevat taas

Omnibus-tutkimuksemme – Telebus ja Omnibus – käynnistyvät myös vuonna 2010 viikoittain ja kuukausittain, ja busseihin mahtuu hyvin mukaan. Astu siis Omnibussin kyytiin! Lue lisää...


Onko Spotify jo suositumpi kuin nettiradiot?

Muun muassa tähän kysymykseen vastaa Taloustutkimuksen uusi eMedia 2010 –tutkimus, joka on juuri tiedonkeruuvaiheessa. Alustavien tulosten mukaan musiikin suorakuuntelu (kuten Spotify) haastaa kuitenkin nettiradiot sangen vahvasti palveluiden käyttäjien määrässä aivan kuten internet haastaa television medioiden tärkeydessä suomalaisen mediakuluttajan näkökulmasta. Lue lisää tutkimuksesta täältä…


Tutkittua tietoa


Suomessa syödään kodin ulkopuolella 850 miljoonaa ateriaa vuodessa


Vuonna 2009 noin neljännes aterioista (205 milj.) valmistettiin kahviloiksi luokitelluissa toimipaikoissa. Ravintoloissa valmistettiin 140 milj. ateriaa ja henkilöstöravintoloissa valmistettiin 63 milj. ateriaa. Julkisen sektorin keittiöiden valmistamien aterioiden määrä oli yhteensä 413 milj. Nämä tiedot käyvät ilmi juuri valmistuneesta Horeca-rekisteristä, joka sisältää yksikkökohtaiset tiedot yli 21 000 joukkoruokailupisteestä Suomessa. Lue lisää...

Rautakaupalla maltilliset odotukset alkaneelle vuodelle

Taloustutkimuksen valtakunnallinen rauta-, rakennus- ja sisustustarvikekauppaan kohdistuva tutkimus toteutettiin jo 13. kertaa. Usean kasvuvuoden jälkeen talouden taantuma näkyy rautakaupan jälleenmyyjien näkemyksissä tulevaisuudesta ja aiempaa harvempi odottaa myynnin kasvua tulevan vuoden aikana. Kuitenkin kaikissa tutkituissa yhdeksässä tuoteryhmässä vähintään seitsemän kymmenestä vastaajasta odottaa myynnin pysyvän vähintään aikaisemmalla tasolla. Lue lisää...

Venäjän taloudessa myös myönteisiä uutisia

Venäjältä kuuluu taloudesta myös myönteisiä uutisia. Nyt on oikea aika tuoreuttaa oma näkemys markkinoista ja yrityksen markkinatilanteesta markkinatutkimuksen avulla. Lue lisää...