Uutiskirje huhtikuu 2015

Kilpailuttamassa viestintätoimistokumppania?
Miten yhteistyö viestintätoimistokumppanin kanssa sujuu?
Harkitseeko yrityksenne toimiston kilpailuttamista? Lue lisää...

Segmentointi avuksi asiakasarvopohjaisen asiakaslupauksen perustamiseen
Kaupan alan toimijoiden kyky tuottaa asiakkailleen oikeanlaista arvoa vaikuttaa ratkaisevasti siihen, että asiakkuus syntyy ja saadaan vakiinnutettua. Asiakasarvo tarjoaa parhaan selityksen asiakastyytyväisyydelle, asiakasuskollisuudelle ja suositteluhalukkuudelle. Lue lisää...

Nämä brändit ovat lähes jokaisen suomalaisen mielessä
Markkinaosuudeltaan suurin brändi ei välttämättä tule kuluttajille useimmin mieleen spontaanisti. TV-kanavista MTV3 päihittää spontaanissa tunnettuudessa kaikki Ylen kanavat, vaikka yksin YLE TV1:llä on MTV3:a suurempi katseluosuus ja viime vuoden kaikkein katsotuimmat ohjelmat ovat YLE:n ohjelmia. S-ryhmä on markkinaosuudeltaan suurin, mutta kauppaketjuista vahvimmin suoriutuu K-ketju: lähes jokainen suomalainen kuluttaja mainitsee Plussa-kortin, kun kysytään mieleen tulevia etu-/kanta-asiakaskortteja ja Pirkan, kun kysytään kaupan omista merkeistä. Pirkka on brändeistä myös useimmissa eri tuoteryhmissä mainittu. Se mainitaan lähes viidessäkymmenessä eri tuoteryhmässä spontaanisti. Lue lisää...

Kuva tallentaa ohikiitävän hetken
Parhaat tulokset markkinoinnissa saavutetaan, kun ymmärretään asiakasta, tiedetään mitä hän haluaa ja millaisessa maailmassa hän elää. Ymmärtäminen on enemmän kuin tietämistä. Yritys, joka osaa kertoa tunteeseen ja järkeen vetoavan tarinan, menestyy. Lue lisää...

Yli puolet suomalaisista haluaa viinit päivittäistavarakauppoihin
Taloustutkimuksen Telebus -kyselyn perusteella yli puolet suomalaisista on sitä mieltä, että mietojen viinien ja muiden mietojen alkoholijuomien myynti pitäisi sallia päivittäistavarakaupoissa. Yli kolmannes suhtautuu asiaan kielteisesti. Kyselyssä selvitettiin myös mielipiteitä reseptivapaiden itsehoitolääkkeiden myynnistä päivittäistavarakaupoissa. Reseptivapaiden itsehoitotuotteiden myyntiin päivittäistavarakaupassa suhtaudutaan hieman epäilevämmin, kaksi viidestä yli 18-vuotiaasta sallisi reseptivapaiden itsehoitolääkkeiden myynnin ja yli puolet vastustaa sitä. Lue lisää...

Kolmannes verkkokaupasta vuoden aikana tilanneista on palauttanut tai vaihtanut tilaamansa tuotteen
Kolmannes verkkokaupasta vuoden aikana tilanneista on palauttanut tai vaihtanut tilaamansa tuotteen
Taloustutkimuksen maaliskuussa toteutettu Omnibus-kysely selvittää verkkokaupasta ostettujen tuotteiden palauttamista. Kaksi kolmesta yli 15-vuotiaasta suomalaisesta on tilannut jonkin tuotteen viimeisen vuoden aikana verkkokaupasta. Verkkokaupasta ostaminen jakaa selvästi suomalaiset, yli 50-vuotiaat ostavat verkkokaupasta selvästi alle 50-vuotiaita harvemmin. Verkkokaupoista ostoksia on tehty keskimääräistä enemmän lapsiperheissä ja alueellisesti tarkasteltuna pääkaupunkiseudulla. Lue lisää...
 

Näkökulmia

Uusimmat blogikirjoitukset
Kasvuresepti
Suomalaisista yrityksistä pk-yrityksistä noin seitsemän prosenttia on kasvuhakuisia*. Kasvuhakuisille yrityksille on ominaista se, että niillä on muita selvästi paremmat suhdannenäkymät, ne asettavat kovia kasvutavoitteita (ja pääsevät niihin), pyrkivät ulkomaille ja osaavat hyödyntää uusia teknologioita. Miten pitäisi toimia, että kasvuhakuiset yritykset pärjäisivät entistäkin paremmin...  Lue lisää...

Markkinoinnin tehon mittaamisen sietämätön keveys
Kun puhutaan markkinoinnista tai markkinointiviestinnästä ylipäätään, yleensä toivelistalla on tekemisen teho, vaikuttavuus, ROI, ROC jne. Se on täysin ymmärrettävää. Mainostaja haluaa tietää tuliko rahat käytettyä fiksusti, markkinoinnin toteuttaja haluaa perustella oman tekemisensä tuoton kautta, mediatoimisto haluaa voida todistaa omien suositustensa ja allokaatioiden hyvyyden, yksittäinen mainosmedia haluaa voida todistaa oman olemassaolonsa oikeutuksen jne. Kaikki haluavat samaa asiaa. Lue lisää...