Uutiskirje helmikuu 2015

 

Tutkittua tietoa

Valtaosa suomalaisista suosii muuta kuin halvinta pt-kauppaa
Viime viikkoina olemme saaneet kuulla kaikkien suurimpien kaupparyhmittymien alentavan hintoja. Hinnat ovat sijainnin, valikoimien ja palvelun ohella kaupan tärkeimpiä kilpailukeinoja ja kuluttajien heikentynyt ostovoima on korostanut hinnan merkitystä kaupan kilpailussa. Mutta hieman yksipuolinen kuva kaupan kilpailukeinoista on muodostunut. Lue lisää...

Valio ja Saarioinen kärkisijoilla Suurkeittiötutkimuksessa
Kaksi yritystä on ylitse muiden, kun suurkeittiöt ja ravintolat arvioivat elintarvikealan yrityksiä: Valio ja Saarioinen. Nämä perinteikkäät, kotimaiset yritykset saavat myönteistä palautetta kaikista tutkituista yrityksen imagoa mittaavista tekijöistä kuten toimitusvarmuudesta, tuotteiden turvallisuudesta ja pakkauskokojen sopivuudesta. Erittäin hyvää palautetta saavat myös Atria, Kespro, Paulig ja Fazer Leipomot. Lue lisää...

Nuoret haluavat tietää, kuka kysyy ja miksi
Yksi markkinatutkimuksen ajankohtaisista haasteista on se, miten saada nuoret osallistumaan markkinatutkimuksiin. Taistelu nuorten ajasta on monien ärsykkeiden maailmassa kovaa. Miten markkinatutkimusyhteisö voi menestyä tässä? Lue lisää...

Digiputki – tutkimustietoa yrityksen digitaalisen elinkaaren mukaan
Elinkaarimalli on helppo tapa ajatella kehityspolkuja, niin myös organisaation digitaalisen markkinoinnin ja myynnin kehittymistä. Taloustutkimus on selkeyttänyt omat digitaalisten palvelujen, digitaalisen markkinoinnin ja verkkoliiketoiminnan tutkimuspalvelunsa yhtenäisen elinkaarimallin alle, josta käytämme markkinointinimeä ”Digiputki”. Lue lisää...

Yhteiskunnan arvot muuttuvat – oletko valmis?
Millainen on kuluttaja vuonna 2025? Mihin suuntaan yhteiskunnan arvomaailma ja kuluttajien käyttäytyminen ovat muuttumassa? Muun muassa näihin kysymyksiin antaa vastauksia Taloustutkimuksen Valuegraphics-tulevaisuusraportti, joka on nyt tilattavissa. Lue lisää...

 

Näkökulma

Uusin blogikirjoitus
Varmista selusta
Kansainvälisissä, useammat mantereet kattavissa markkinatutkimuksissa pitää ratkaista monia eri kulttuureihin ja toimintatapoihin liittyviä haasteita. Kulttuurierot näkyvät eri maissa muun muassa taipumuksena nähdä arvosteluasteikko eri tavoin, mikä tulee ottaa huomioon tulosten raportoinnissa. Lue lisää...