Uutiskirje 8/2011

Uutiskirje 8/2011

Tutkittua tietoa


Ylöjärvi suurten kaupunkien ja kuntien imagotutkimuksen kärjessä

Juuri valmistuneen kuntien imagotutkimuksen mukaan Ylöjärvi saa parhaan arvion imagostaan. Ylöjärvi on jo toisena vuonna peräkkäin arvioitu parhaalla yleisarvosanalla suurten kaupunkien ja kuntien imagotutkimuksessa. Joensuu ja Kaarina sijoittuivat toiseksi ja kolmanneksi. Etenkin Joensuu paransi sijoitustaan, nousten edellisvuoden kuudennelta sijalta toiseksi. Lue lisää...

eMedia 2011: Internet on noussut suomalaisille tärkeimmäksi mediaksi

Kuluttajien mediakäyttö on tämän vuosituhannen puolella kokenut merkittäviä mullistuksia, eikä muutosvauhti ole ainakaan hiipumassa. Ovatko viime vuosien kehitysaskeleet uusien medioiden kuten sosiaalisen median ja Spotifyn kaltaisten palveluiden osalta horjuttamassa perinteisten medioiden valta-asemia, vai onko netin roolina täydentää olemassa olevaa mediatarjontaa? Kuinka monella suomalaisella on tablet-tietokone käytössään, ja miten tämä joukko eri medioita kuluttaa? Entä miten kuluttajat suhtautuvat internetiin markkinointikanavana? Lue lisää...

Iltapäivälehdet ja MTV3 Suomen tunnetuimpia verkkobrändejä

Verkkobrändien arvostus Suomessa –tutkimuksen yhteydessä suomalaisilta internetin käyttäjiltä selvitettiin verkkobrändien arvostuksen lisäksi myös verkkobrändien tuntemista. Tutkimuksesta selviää, että suomalaisten internetinkäyttäjien parhaiten tuntemia kotimaisia verkkobrändejä ovat Ilta-Sanomat, Iltalehti ja MTV3. Tunnetuimpien kotimaisten verkkobrändien kärjessä ovat tänä vuonna myös Yle Areena sekä VR. Lue lisää...

Pankit jälleen parhaita asiakaspalvelijoita

Tutkimustulokset vuoden 2011 asiakaspalveluyrityksistä ovat valmistuneet. Parhaan arvion kuluttajilta saivat POP Pankki (ent. Paikallisosuuspankki) ja Säästöpankki yhdessä. Kolmannella sijalla on Kirjasto. Kolmen kärki on sama kuin vuosi sitten, mutta järjestys on hieman eri eli vuosi sitten Paikallisosuuspankki oli ensimmäisenä, Kirjastot toisena ja Säästöpankki kolmantena.  Lue lisää...

Ratkaisut

Kuluttajia kuuntelemalla hankitaan työkaluja tuoteinnovointiin

Syksyllä 2009 oli mies ja idea. Syksyllä 2011 niistä on kasvanut seitsemän henkeä työllistävä kasvuyritys, jonka kehittämää laitetta voivat pian käyttää kaikki kotitaloudet, jotka haluavat kontrolloida sähkönkulutustaan ja sähkölaskuaan. Välissä on tapahtunut paitsi mittaamaton määrä älykkään kodintekniikan kehitystyötä, myös kaksi Taloustutkimuksen toteuttamaa markkinatutkimusprojektia. Lue lisää...

Uusin blogikirjoitus

Yksilökeskeisyyden nousu muuttaa puoluekarttaa

Suomalaiset eduskuntapuolueet ovat jakautumassa yhä selvemmin kolmeen joukkoon: 1) suuret puolueet, joiden kannatus on yli 20 prosenttia (kokoomus ja perussuomalaiset), 2) toiselle kymmenelle yltävät keskikokoiset puolueet (Sdp ja keskusta) sekä 3) alle kymmenen prosentin jäävät pienet puolueet. Lue lisää...