Uutiskirje 6/2013

Tutkittua tietoa

Osuvatko netin pikakyselyt oikeaan? Taloustutkimus testasi

Mediat tarjoavat nettisivuillaan alati lukijoilleen osallistumista ja viihdettä. ”Päivänkysymykset” ovat kertoneet esimerkiksi suomalaisten enemmistön haluavan keskioluen pois ruokakaupasta (53 %, IS 23.7.) mutta toisaalta tarjoavansa viiniä ruokapöydässä alaikäisille (62 %, IS 22.7.). Iltalehden 13.7. mukaan suomalaiset uskovat Euroalueen hajoavan varmasti (93 %).  Lue lisää...

Miten kilpailla ilmaista vastaan?

Tv-sisältöjen suoratoisto-, eli streaming-palvelut rantautuivat Netflix etunenässä Suomeen ja muihin Pohjoismaihin viime syksynä tuoden nettiä käyttävien kuluttajien ulottuville vaihtelevan kirjon elokuvia ja tv-sarjoja. Palveluina ne täydensivät huomattavasti kotimaisten tv-kanavien omia sisältöjä tarjoavia netti-tv-palveluja kuten Yle Areenaa tai MTV3 Katsomoa. Lue lisää...

Miten Brändien Arvostus -tutkimuksen brändit valitaan?

Taloustutkimus ja Markkinointi & Mainonta -lehti ovat jälleen toteuttaneet Brändien Arvostus  - tutkimuksen, jossa tänä vuonna selvitettiin kaiken kaikkiaan 1043 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa. Viime vuoteen verrattuna tutkimuksessa oli mukana 59 uutta brändiä ja tutkimuksesta poistettiin noin sata brändiä. Olette ehkä joskus miettineet, kuinka brändit päätyvät tutkimukseen tai miksi joitakin brändejä poistuu tutkimuksesta. Lue lisää...

Markkinatutkimusalalla tapahtuu

Markkinatutkimusalan itsesäätelyelin aloitti toimintansa 

Markkinatutkimuksen eettinen neuvosto TEN ja sen yhteydessä toimiva eettinen asiamies aloittivat toimintansa elokuussa 2013. Perustajajäsenet ovat Suomen Markkinatutkimusliitto, Suomen Markkinointitutkimusseura SMTS ja Mainostajien Liitto. Paine itsesäätelyyn on kasvanut vuosi vuodelta. Lue lisää...

Näkökulma

Uusin blogikirjoitus: Kannatatko Guggenheim-museota…?

Kannatatko Guggenheim-museota, jos siitä on Suomelle taloudellista hyötyä? ..kysyttiin kollegalta tutkimuksessa. No miten tuohon voi muuten vastata kuin, että totta mooses kannatan. Ja kuinka luotettavasti juuri tuolla kysymyksellä saadaan esiin kansan syvien rivien mielipide??? Sitä tuskin edes haetaan, vaan myyntiargumenttia g-museolle. Nyt on käynyt ilmiselvä työtapaturma toimeksiantajalle ja vastaavalle tutkijalle. On vaikea keksiä johdattelevampaa kysymystä. Lue lisää...