Uutiskirje 5/2013

Tutkittua tietoa

Haavetutkimus: Suomalaiset ovat hiljaisia haaveilijoita

Haaveilu on suomalaisille tärkeää, ja suurin osa haaveileekin lähes päivittäin. Haaveilu on tulevaisuuden suunnittelua, se auttaa jaksamaan arjessa eikä haaveilussa ole mitään pahaa. Tyypillisimmillään suomalaisten haaveet liittyvät asumiseen ja kotiin, lomailuun ja matkusteluun, omaisuuteen ja tavaroihin sekä ihmissuhteisiin ja rakkauteen. Muun muassa nämä asiat selviävät Taloustutkimuksen Veikkaukselle tekemästä Haavetutkimuksesta. Lue lisää...

eMedia 2013: Sanomalehtien lukutottumukset muuttuvat vauhdilla

Taloustutkimuksen tuoreen eMedia 2013 -tutkimuksen mukaan kolme neljästä 15–79-vuotiaista suomalaisista lukee edelleen tilattavia paperisia sanomalehtiä. Niiden parissa vietetty aika suhteessa lehtien verkko- ja mobiilipalveluihin kuitenkin kutistuu koko ajan – vielä syksyllä 2011 paperilehden äärellä kului 73 prosenttia kaikesta lehtien lukuajasta, nyt enää 63 prosenttia. Lue lisää...

ICT-alan päättäjien ja asiantuntijoiden mediakäyttö muutoksessa

ICT-alan päättäjien ja asiantuntijoiden mediakäyttö on muuttunut kahdessa vuodessa, useiden alan lehtien lukemista kuvaava lukijapeitto on laskenut kahdessa vuodessa kolmasosalla! Lue lisää...

Näkökulma

Uusin blogikirjoitus: Hypen tappajat, osa 1

Me haluamme hypeä. Hype pitää meidät virkeinä, hengissä. Kuitenkin hypen silmässä unohdamme aina niin helposti totuuden. Ja se tekee meidät heikoiksi. Nettihuumaa noin 15 vuotta seuranneena ja tutkineena olen päässyt todistamaan monet hypet. On ollut teknokuplaa, 3G-luvilla terästettyjä ilmakuutioita, web kakspistenollaa, somea jne. Lue lisää...