Uutiskirje 3/2013

Tutkittua tietoa

Huikeita tuloksia odotettavissa

Jo eräänlaiseksi klassikoksi muodostuneen suomalaisten mediakäytön digitaalista murrosta kuvaavan eMedia-tutkimuksen seuraava raportti valmistuu myöhemmin tänä keväänä. Osa tuloksista on jo pöydällä analysoitavana ja on selvää, että maailma on muuttunut paljon kuluttajien mediakäytön suhteen sitten edellisen tutkimusraportin julkistamisen vuonna 2011. Pari tuoretta nostoa vuoden 2013 tutkimuksesta: Tilattavien sanomalehtien tablet-sovelluksia käyttää päivittäin... Lue lisää...

Ratkaisut

Tuotteiden oikea hinnoittelu on yrityksen tärkeimpiä päätöksiä

Tuotteiden hinnoittelu on aina liiketoiminnassa ratkaisevan tärkeä päätös, sillä tuotteen liian korkea hinta voi merkitä markkinaosuuden laskua ja liian alhainen hinta puolestaan huonoa kannattavuutta. Tiedätkö sinä, myyttekö tuotteitanne tai palveluitanne oikeaan hintaan?  Oikean hinnan arviointi ei ole helppoa, sillä hintajoustoon - siihen, kuinka paljon tuotteen kysyntä muuttuu hinnan muuttuessa - vaikuttavia tekijöitä on monia. Lue lisää...

Lehden sisällön aikaansaama lukija-FLOW

Lehtibrändin olemassaolon edellytys ja vahvuus on sen sisältö ja sisällön merkityksellisyys lukijalle lehden sisällön aikaansaama lukija-FLOW kanavasta riippumatta. Tiedätkö sinä, millaisen FLOW-kokemuksen lehtibrändisi sisältö saa aikaan eri lukijakohderyhmissäsi? Pysyykö FLOW -virtaus voimissaan läpi lehden teema teemalta, aihe aiheelta ja sivu sivulta? Tiedätkö, miten eri lukijakohderyhmäsi käyttävät lehtibrändisi eri kanavia? Lue lisää...

 

Markkinoinnin tuntosarvet – tracking-tutkimus

Markkinoinnin suurimpia haasteita on tehtyjen toimien vaikuttavuuden arviointi. Kassakoneen kilkatus on aukoton mittari, mutta monien markkinoinnin toimien vaikutusta ei voi suoraan kytkeä tiettyyn myyntieuroon. Markkinatutkimuksen kulmakiviä on niin sanottu tracking-tutkimus, jossa seurataan useimmiten brändien tunnettuutta, mainonnan muistamista, tuotteiden käyttöä sekä brändimielikuvia – tekijöitä, joilla on merkittävää vaikutusta yrityksen menestykseen. Lue lisää...

Taloustutkimus näkyy

Taloustutkimus bloggaa Kauppalehdessä

Tiedosta. Taloustutkimuksen juuri avatun yritysblogin nimi kehottaa lukijoita pysähtymään hetkeksi tiedon ääreen. Haluamme tarjota blogissa uusia näkökulmia tutkimustietoon ja ennen kaikkea sen hyödyntämiseen liiketoiminnassa. Kantavana ajatuksena blogissa on sloganimme mukaisesti: tieto on turhaa, jos ei tiedä mitä sillä tekee. Blogiin kirjoittavat viikoittain markkinatutkimusalan kehityksen ytimessä olevat Taloustutkimuksen toimitusjohtaja ja tutkimusyksiköitä johtavat tutkimusjohtajat. Tutustu Tiedosta.-blogiin!