Uutiset 04.05.2017
Jaa:

Me kerromme, miten maa makaa

Kymmenen vuoden kuluttua suomalaisten arvot ovat nykyistä liberaalimpia, ja yksilökeskeisyys on lisääntynyt. Samaan aikaan perhearvot ovat kuitenkin kunniassaan – ihmisille tulevat entistä tärkeämmiksi aineettomat elämykset, ja tavaran omistamisen merkitys pienenee. Sosiaalinen media tulee määrittämään entistä enemmän sitä, mistä ihmiset saavat tietonsa ja mitä kautta heidän maailmankuvansa muodostuu. Nämä kehitystrendit asettavat yritykset ja muut organisaatiot ennennäkemättömien haasteiden eteen, mutta niistä on mahdollista selvitä voittajana toimintaympäristön tarkan analysoinnin avulla.

Tämä tiivis ennustus on vain yksi esimerkki siitä, miten Taloustutkimus pyrkii luotaamaan yhteiskuntaa syvällisesti ja monesta näkökulmasta. Taloustutkimus on tehnyt markkinatutkimuksia jo 46 vuotta, ja vuosittain teemme yli puoli miljoonaa haastattelua niin kuluttajille kuin yrityksille. Merkittävä osa yhteiskunnallisista tutkimuksistamme on tilaajan julkaisemana kaikkien saatavilla, ja keräämme taustatietoa kuluttajista myös lukuisissa yhteistutkimuksissamme.

Jatkuvan tutkimustoiminnan seurauksena Taloustutkimuksella on valtava määrä omaa big dataa sekä hiljaista tietoa ja ymmärrystä kuluttajien mielenliikkeistä.

Kyselytutkimusten rinnalle on nousemassa yhä voimakkaammin sosiaalisen median analysointi.

Some tarjoaa ennennäkemättömiä mahdollisuuksia yhteiskunnan tutkimiseen. Ihmisten kirjoittamat keskustelut ovat tutkijoille loputon aarrearkku, josta voi ammentaa aineistoa lähes minkä tahansa yhteiskunnallisen ilmiön ymmärtämiseen.

Somesta on tullut arkipäiväinen asia, ja sen avulla vaihdetaan mielipiteitä ja kuulumisia kuin missä tahansa muuallakin. Some on virtuaalinen Esson baari, jossa ihmiset keskustelevat heitä aidosti kiinnostavista asioista.

Sosiaalisen median paras anti tutkimukselle on se, että kyselytutkimuksilla saatavaa dataa voidaan rikastaa liittämällä prosenttilukuja sosiaalisen median keskusteluanalyyseihin. Lopputuloksena on entistä kattavampi ja syvällisempi ymmärrys yhteiskunnasta.

Haluatko tietää tarkemmin, mihin suuntaan yhteiskunta ja kuluttajien arvomaailma ovat menossa? Lisätietoja antaa tutkimuspäällikkö Juho Rahkonen, puh. 050 375 9008 tai juho.rahkonen@taloustutkimus.fi